CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

indah ciptaannya..

indah ciptaannya..
Pantai Pandak, Cendering.

my dear honey...

Monday 27 August 2012

S.E.M.A.N.G.A.T

bukan mudah untuk aku terus berdiri sbg seorang guru praktikal. ya. aku tahu. sesetengah org memandah rendah pada guru guru praktikal. tapi, tahukah mereka, tanggungjwab guru praktikal hampir sama saja dgn guru-guru tetap..? Pernah ke mereka rasa menjadi guru di sekolah walaupun untuk sehari? berdepan dengan gelagat pelajar yg begitu menguji kesabaran aku sebagai manuis biasa. Alhamdulillah la dpat students yg baik, dengar kata. tapi, ada juga sebaliknya. takkan nk biarkan saja? tidak. aku harus mencari jalan bagaimana utk menarik phatian mereka dalm sesi pembelajaran. ye. berat benar amanah seorang guru. aku akui bukan mudah untuk mendidik. walaupun menjadi seorang GURU memang cita cita aku,tak bermakna aku tak susah. jujur, kadangkala, aku juga tersungkur. payahnya nk bangun semula. tpi, aku tanya semula pada diri. "nak ke dicemuh sekali lgi dgn Guru Besar mcm hari pertama kau ke SK Manir?" TIDAK. aku nak buktikan, tidak semua pelajar TESL bermasalah. tidak semua pelajar TESL xlayak mnjadi guru. kalau betul senior kami silap dan teruk, tak semestinya kami sbg junior mereka begitu juga. bagaimana mentality mereka yg begitu mudah melabel manusia? kadang kadang rasa makin jatuh bila aku lihat hanya aku saja yg beriya-iya nak membuktikan apa yang dikatakan GB itu tidak benar. yg lain? biasa. tiada tindakan. makin diulang kesilapan senior ada la.

aku pujuk sang hati, biar x terus tersungkur. aku bukan pelajar yg selalu naik ke pentas mengambil anugerah dekan. tidak pernah walau sekali. walaupun aku dh berusaha sehabis nya. aku tahu, ini peluang terbaik utk aku dapatkan anugerah dekan tu. aku cuma berusaha. andai bukan rezeki, apakan daya. terima la dgn hati terbuka. selain diri sendiri, ade lagi insan lain yg pernah dan selalu menyuntik semangat dan mengirim doa buat aku. terutama insan bergelar IBU.


Tak lupa barisan Guru dan Pensyarah yang mendoakan dan memberi semangat :)
Terima kasih buat kawan kawan juga..


*
*
*


*
*
*


*
*
*


*
*
*

tinggal 3 minggu saja lagi tempoh praktikal, sekrang, terasa sebak nak tinggalkan sekolah. apa pun, kenyataan hidup perlu terus dihadapi. ^.^

0 comments: